Etiketter

barnrum (1) böcker (1) fynd (2) gunghäst (1) linne (1) loppis (2) mormor (1) måla (1) orgel (1) påsk (1) resa (1) skatter (2) skräp (1) sovrum (1) symaskin (1) tintin (1) tårta (1) visitkort (1) vitt (1)

onsdag 24 februari 2010

Den ständiga kampen...

Alltså - jag är inte bakåtsträvande, TROR jag, men varför måste allt nytt vara så fult???





Varför kan inte nya saker som kylskåp, datorer, ketchupflaskor och leksaker vara lika snygga som de gamla varianterna? Jag menar - när man dukar, och så vill barnen ha ketchup, och så åker den fula röda flaskan fram (såklart - för de måste ju få ketchup!)... Jag känner mig nästan som i "The village" ibland - "It's the forbidden colour!!" när jag jag går och rensar bort allt rött hemma. Det känns som en ständig kamp att hela tiden gå och plocka bort illgröna leksaker, plastiga förpackningar och hitta nya platser för konstiga nya maskiner!





Ett postivt exempel på "nya maskiner som faktiskt funkar rent snygghetsmässigt" är min köksradio som ni ser på bilden är ovan: den ser ut som om den kom från 1937, men är helt ny - och köpt på Claes Ohlssons tro det eller ej! Tänk att "gubbdagiset" har så snygga saker!


Tänk om någon kunde uppfinna en micro i 30-tals stil, så att man faktiskt kunde ha den framme! Eller en tvättmaskin med ny teknologi fast i gotiskt gjutgjärn!


Hur har ni andra löst det här? För kom inte och inbilla mig att ni står och tvättar på vackra, loppisfyndade tvättbrädor eller alltid värmer saker på gjutjärnsspisen?


Var hittar man en schysst medelväg mellan att ha ett snyggt, stilrent hem i lantlig stil och ett hem där saker fungerar och alla kan röra sig?

Kom gärna med tips om hur ni har gjort! Gärna så KONKRETA som möjligt! Särskilt om någon av er har erfarehet av att själv bygga in kyl och frys i nåt pärlspont-artat, skåp-liknande!

Ha det så bra!
/Jermunn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar