Etiketter

barnrum (1) böcker (1) fynd (2) gunghäst (1) linne (1) loppis (2) mormor (1) måla (1) orgel (1) påsk (1) resa (1) skatter (2) skräp (1) sovrum (1) symaskin (1) tintin (1) tårta (1) visitkort (1) vitt (1)

lördag 1 maj 2010

Singer på plats!


Något som jag verkligen, verkligen förknippar med min mormor är hennes gamla Singersymaskin. Hon har suttit och sytt på den under större delen av sitt liv, först trampade hon den för hand (för fot?!) och sen monterade hon en liten motor på den. Först hade den ett traditionellt underrede, men det har gått förlorat nån gång under tidens lopp. Så länge jag kan minnas har den stått på bordet i det lilla förrådet hemma hos mormor som hon gjorde om till syrum.

Nu när hon flyttat till äldreboendet känns det därför som en stor ära att jag fick ta hand om symaskinen. Den har fått en hedersplats ovanpå skåpet som står mitt i huset, tillsammans med det otroligt tunga skrädderistrykjärnet som mormor använt. Alla ser den bland det första de ser i huset och jag kommer att se fram emot att berätta för mina barn när de blir större om gammelfarmor Saga som sydde så många fantastiska saker på denna gamla symaskin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar